Bilder & historiska ögonblick

Från Själsö tennisförening

Ommålning 12-13 juni 2026

Så var det dags igen efter nio år att måla om tennisbanan eftersom så stor del av befintlig färg har lossnat p.g.a. väder och vind. En förtrupp gick loss med avspolning och algmedel redan under Kristi Himmelsfärd, nämligen Micke Endre, Inge Björkander, André Magnusson, Carl Lehmann och Johan Carpner. Stort tack till er alla! Ert jobb gjorde att vi inte ens behövde spola av banan när vi skulle sätta igång fredag 12 juni utan det räckte med borste och lövblås. Banan var i mycket fint skick.

Banan före ommålningen: ren men mycket färg borta

Fredrik och Johnnie behövde bara gå på med lövblås

Johnnie och Fredrik började med att täppa till de värsta sprickorna med fogmassa (282745AC H750 SEAL’N’BOND VIT S 0500-N) på morgonen och framåt lunch var det torrt och då anslöt oanmälda Hans Davidsson och Inge Björkander samt Magnus Davidsson och vi kunde börja måla. Planen var att ”raka ut” färgen som man säger på målarspråk, men då hade färgen aldrig räckt till så vi valde att rolla ut den som vi gjorde sist.

Man ser spacklingar och målat grön

Denna gång hämtade vi färg från Färgboden i Visby med kontaktperson Christoffer. Färgen blev 3*20 kg ”melbourne-blå” (55555HAGM HAGMANS TAKBELÄGGNINGSFÄRG, S 2030-R90B) samt 7×20 kg ljusgrön (55555HAGM HAGMANS TAKBELÄGGNINGSFÄRG, S 3020-G30Y (Grön) och det handlade om en lacknaftabaserad färg. Med den gröna färgen målade vi hela banan, såväl spelyta som omgivande ytor och den gröna färgen utgjorde därmed grundfärg för det blåa som var avsett för endast spelytorna. När allt var klart så insåg vi att färgen inte riktig räckt till så vi beställde två gröna och en blå burk till. Färgen kostade 3’693 kr/burk/20 kg inkl moms. Varje kg färg kunde täcka 3,8 m2 kan man räkna ut i efterhand.

I det närmaste färdigt – förutom de vita linjerna

Vi hann stryka hela planen (spelyta+omgivande) under fredagen = 6 timmar x 5 man = 30 mantimmar. På lördagen var vi stressade av mörka moln på himmelen men hann stryka på den blåa färgen på själva spelytan, ca 4 timmar x 5 man = 20 mantimmar, alltså ca 50 totalt. Kvar återstår dock ca 3 m2 som inte färgen räckte till på södra sidan samt de vita linjerna som får göras separat.

Fru Davidsson kom förbi med fika mitt i alltihop så det blev väldigt trevligt!

Så trevligt med fika!

Byte stängselstolpar 2020

I 24 år har de stolpar som håller upp det omgivande stängslet/nätet tjänat vår verksamhet men nu har stolparna börjat rosta sönder och vi bytte stolparna till kortsidorna under påsken 2019. Nu är det dags att ta sig an även långsidorna och här följer en beskrivning av hur vi gick tillväga och som med fördel kan användas för framtida jobb.

I korthet kan arbetet uppdelas i tre faser:

  1. Kapning av VARANNAN stolpe (så att resterande håller uppe nätet) med kapsåg.
  2. Borrning med max 45mm-borr (gärna 50 cm lång) och ordentlig maskin.
  3. Gjutning av dubb (=fästen som gjuts fast i de hål man har borrat – på dessa dubbar träs stolparna på)
  4. Stolparna monteras på dubben och nätet fästs på de nya stolparna.

…därefter börjar man om från punkt 1 för att avsluta den resterande hälften. Här följer en mera ingående beskrivning med tips.

Kapning av stolpar

Här krävs en såg som kan ta sig igenom 3 mm metall, typ tigersåg eller vinkelslip. Viktigt är att man kapar hela vägen nera.

Här ser vi hur stolpen har kapats nästan hela vägen ner till den gamla gjutningen. Stolpen kommer att stå kvar eftersom man endast kapar varannan stolpe! Stolpen kan med en mans handkraft enkelt lyftas åt sidan.

Borrning med grov borr

Här handlar det om att borra RAKT och ned i det metallrör som blev kvar i marken i punkt 1. Borret får alltså inte vara för grovt (max 45 mm) men ej heller för tunt eftersom dubben då kommer att sitta sämre. Sommaren 2020 borrade vi med 38mm-borr:

Med rätt borrmaskin (att hyra på tex Cramo) borrar man klart på ett par minuter. Marken är full av hemligheter och det finns en hel del vatten och gegga som skall upp.

Gjutning av dubb

Detta är det mest tidskrävande momentet. Det första som sker är att vi drar upp ett riktsnöre på utsidan av dubben. Här ser man hur snöret löper hela vägen:

Det allra viktigaste dock, är att dubben är helt lodrät, vilket garanteras med vattenpass. Är den minsta sne så kommer utslaget uppe i stolpen att slå stort. Som bilden visar så kan man tillfälligt fixera dubben med tving och ex. en stolpe eller regel av något slag så att man kan överblicka helheten.

Nu är det dags att blanda finbetong enligt paketets proportioner. Lämpligen använder man en rejäl visp som klarar betongen och en därtill hörande blandarmaskin (vanlig skruvdragare orkar knappast).

När det är klart så tar men en dubb i taget: tvingen tas bort och dubben lyfts ur. Med hjälp av en tratt petar man ner betongen (en pinne av något slag är bra för att packa/peta) i tratten och därmed rakt ner i det hål man har borrat.

Dubben knackas ner försiktigt med en hammare och vill man korrigera avståndet till snöret så bör man notera att man kan rotera den 90 grader i taget för att på så sätt erhålla olika avstånd till snöret.

Här liten film hur man jobbar med gjutning och montering dubb.

Viktigt kontrollera med vattenpass att dubben är absolut lodrät!

Har man betong över så kan man med fördel “padda” runt fästet invid marken så att det ger bättre stabilitet. När dubben sitter som den skall så fixerar man den ånyo med tving och stolpe så att den får härda. Ett tips här är att säkerställa att nätet/stängslet INTE lutar emot dubben. Det kan man göra genom att staga upp stängslet tillfälligt med reglar eller ordentliga grenar som naturen har att erbjuda:

Nu skall dubben härda och kan man låta det ske i åtminstone två dygn så är det bra.

Montering stolpar och nät

När dubben har härdat så är det dags att trä på stolparna på dubben. Längde på stolparna måste stämma och skall den kapas så måste det ske i rätt ände! Var uppmärksam hur de förborrade hålen sitter. Dessutom är stolpen öppen i ena sidan vilket är uppåt. Stolparna skruvas fast nedtill och eventuellt måste man borra igenom för att bult och mutter kan skruvas igenom.

Nätet kan nu fästas medelst märlor/fäststift på samma sätt som nätet i övrigt har satts fast. Lämpligen/förhoppningsvis använder man de förborrade hålen i stolparna, annars får man borra upp nya hål.

Om det är första gången man har gjort detta så har man en “runda” kvar och börjar om från början av denna instruktion. Är det andra omgången så är man klar eftersom alla stolpar är (bör vara) gjorda.

Ommålning 31 juli – 3 augusti 2017

Så efter många års planering och sparande började vi ommålningen av tennisbanan som med största sannolikhet inte målats om sedan 1993 (d.v.s. 24 år sedan). Ca 50% av färgen var borta. Efter nästan tre dagars arbete (en dag spolning med högtryck av en man, nästan två dagars målning av fem man), 70 liter oxidröd, 86 liter kromgrön och 3 liter vit färg (1) stod den klar. Vi underskattade helt klart färgåtgången som hamnade på dryga 4 kvm/liter (normalt 8 kvm/liter färg). Totalt gick det hela på 22000 kronor (inkl material ca 2200 kr). Färgen levererades från Wisby Färgcenter och den 30%-iga rabatten besparade oss ca 10 000 kr. De var snabba i vändningarna och bröt ny färg snabbt. Den oxidröda var en basfärg och behövde inte brytas men den kromgröna var bruten. Märket på färgen var Teknos Panu husfärg som även har vidhäftningsförmåga på plåt, zink och mineraliska material.

Vi fick ta paus en dag i ommålningen p.g.a. regn. I övrigt hade vi tur med vädret. Linjerna målades med två tekniker: Inges frihand och Magnus, Fredriks kombinerade snörslå samt tejpning som fungerade mycket väl.

(1) Efter samtal med Wisby Färgcenter den 4 augusti 2025 reviderades mängden upp en aning efter att ha gått igenom alla fakturor. Vi hämtade färg tre gånger efter första gången.

Inge målar rutinerat på frihand.

Premiärspel med syskonen Backlund och Christiansson

Banan efter spolningen

Banan efter “uppruggning” och högtryckstvätt (Cramo, trefas)

Carl Lehmann fascineras av maskinen

Magnus Davidsson inspekterar precisionen i linjerna. Carl Lehmann tittar på.

Fredrik Christiansson tar de allra sista målartagen innan banan är helt klar.

Resultatet! Vilket lyft!

Allra första testet med högtryckstvätten!

Christoffer Christiansson, 8 år, sopar undan

Bröderna Christiansson och Magnus Davidsson i aktion

Far (Hans) och son (Magnus) Davidsson före första penseldraget!

Henrik Lehmann är segerviss (storebror Carl målar till höger)

Vi prioriterade det röda och märkte snabbat att färgen inte skulle räcka.

Framtidens stjärnor kontrollerar banan inför säsongen 2016/2017:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.